Sider

onsdag 24. august 2011

Hvitløks confit






Jeg ELSKER hvitløk! Og hvitløks confit er noe av det beste i verden. Første gang jeg laget det var jeg helt i ekstase. Tenkt deg et hvitløks fedd som kan SMØRES på brødskiva! Og smaken er bare så vidunderlig mild og god at det kan brukes til alt. Putt et par fedd i potetstappa eller bruk det som erstatning for smør i en sandwich du vil lage...... Oljen som du koker hvitløken i kan også brukes til alt. Pensle det på kyllingen før du slenger den i pannen eller hell et par klunker over focatcha brødet før du slenger det i ovnen. Du kommer garantert til å bli like hekta som meg!

De som fikk være med å leke var
5 dl Solsikkeolje (eller en hvilken som helst olje som ikke smaker noe særlig)
6 hele hvitløk


Hell ojen i en lite gryte og sett varmen på lavest nivå. Ikke fall for fristelsen å sette på sterkere varme så det ikke skal ta så lang tid å varme opp oljen! Du er herved advart.....


Bryt hvitløken opp i individuelle fedd


Skjær av den harde enden på hvert fedd


Skrell feddene


For et vakkert syn!


Hvis du gjorde som jeg ba deg om over og satte oljen på lav varme i utgangspunktet, så slipper du dette!!!!! Jeg hadde som vanlig hastverk og hele 5! hvitløks fedd måtte bøte med livet på grunn av dette. 1 minutts stilhet takk.....


Ha hvitløken i oljen og la det simre forsiktig i ca 1 time. De er ferdige når det er helt møre


Hell over i steriliserte glass


Jeg laget 2 glass og gav det ene bort som vertinne gave, noe jeg håper fører til at vertinnen blir like hekta som meg! Så lenge hvitløken er dekket helt av olje holder den seg i en halv evighet (les ca 1 måned). Bare husk å altid bruke en ren skje til å fiske ut hvitløken med så ingen ulumskheter sniker seg inn.


Håper det smaker :-)

5 kommentarer:

  1. Dette er jo helt genialt! Himmel så godt. Jeg kan kjenne smaken allerede. Blir ikke lenge før dette står på bordet, kjenner jeg! Legger deg herved til i bloggrullen min :-)

    SvarSlett
  2. Tusen takk :-) Og jeg kan love deg at det smaker helt utrolig! Det pleier ikke å "gå ut på dato" her hjemme for å si det sånn. Veldig praktisk å ha i kjøleskapet......

    Jeg har en onkel som er gluten alergiker og sist han var på besøk måtte han skrape av fyllet i en pai jeg hadde laget for jeg gemte det helt!!!! Ha ha ha, stakkar han..... Men du hadde jo masse godt å by på så nå blir han glad neste gang han stikker innom :-)

    SvarSlett
  3. Nå er hvitløksconfiten i boks, kan ikke si annet enn: milde himmel! Helt etter min gane.

    Din onkel bør nok bli glad for litt rocky road brownies ja ;-)

    Når det gjelder paideig, så er jeg faktisk stadig inne på tanken om at jeg skal lage pai -laget det en gang for fryktelig lenge siden, og det ble helt krise, hehe. Så nå er jeg ved godt mot igjen, og har noen oppskrifter på lur jeg tenkte jeg skulle teste ut for å se om det ble noe tess. Tenker jeg må finne den perfekte oppskrift! Så jeg skal prøve å love at det ikke går så himla lang tid før jeg legger ut en god paioppskrift!

    Og et lite tips når det gjelder din onkel og allergien: det er mange som ikke tror det, men du kan faktisk bruke hvilken som helst slags oppskrift på kaker eller muffins eller hva du måtte ha på lur -bare bytt ut samme mengde hvetemel med noe som heter Semper fin mix eller Toro lys melblanding (en blanding av de to er også veldig fint). Det fungerer akkurat like bra som om du bruker hvetemel, lover! ;-) Har aldri møtt noen som kan kjenne forskjell, tror nesten ikke det er mulig. (Det er først ved gjærbakst at det begynner å bli litt "problematisk" med det glutenfrie.) Så godt som alle mine oppskrifter er såkalte vanlige oppskrifter, har bare byttet ut melet. Tenkte kanskje det kunne være litt ålreit informasjon :-)

    Ha en topp dag!

    SvarSlett
  4. Så bra!!! Nå ble jeg helt lykkelig :-) Jeg elsker når noen blir like begeistra som meg over hvitløk.....

    Når det kommer til glutenfritt så er jeg sikker på at det ikke skal så mye til en litt mot til å sette i gang. Men det er noe med det ukjente da!!! Men gleder meg til å teste ut noen oppskrifter. Det er jo godt for alle og ikke bare allergikere???? Men please, test noen pai bunner for meg da :-)

    SvarSlett
  5. Alltid noe med det ukjente! Men det er bare å stupe i det! Det er absolutt godt for ALLE ja. Bruk dine "gamle" kakeoppskrifter akkurat som før, bare med glutenfritt mel i steden. Skal love deg at du kommer til å bli like fornøyd som din onkel ;-)

    Nå har jeg en haug med paioppskrifter på lur, så får prøve å luke ut og ta noen testrunder og prøvinger -soon to be continued.. :-)

    SvarSlett