Sider

mandag 12. september 2011

Amerikanske muffins med caramello






Tennåringsdatteren har vært syk stakkar. Hun har gått fra å minne meg om hvor voksen hun er sånn ca 15 ganger om dagen, til å spørre med tynn stemme om hun ikke kan få sove i sengen min bare en natt til....... Og jeg har elsket det :-) Så når hun satte dådyr øynene i meg og spurte om jeg ikke kunne lage noe godt noe, selv om det var midt i uken, var jeg ikke vanskelig å be. But oh my, I´m in trouble!!! Disse ble bare så gode at jeg ikke kunne stoppe å spise de...... Har faktisk skrevet bak øret at disse kun kan lages når det kommer gjester. Slik at vi ikke spiser alle selv....

De beste lekekameratene i verden
4,8 dl hvetemel
1,5 dl brunt sukker
3 ts bakepulver
1/2 salt
2 håndfuller med valnøtter
3 stk caramello
1 egg
3/4 dl matolje
2 dl melk
ca 3-4 ss smør


Det første du må gjøre er å legge caramelloen i fryseren en stund. Den blir ekstra bra hvis du må presse de inn i verdens minste fryseboks slik som meg (og ja, det ER en frossen grønnsakblanding som ligger der)!! Sett på ovnen på 225 grader samtidig


Next, gjør et skikkelig misslykka forsøk på å knekke et egg i en bolle med EN hånd slik at du kan ta bilde av det samtidig. Bruk de neste 3 minuttene til å plukke eggeskall ut av bollen......


Smelt smøret

Og bland det sammen med melken slik at det blir 2,5 dl tilsammen


Tilsett det i bollen sammen med egget, som nå er eggeskall fritt


Tilsett oljen


Og bland det hele sammen. Så setter du dette til sides mens vi går over til å blande sammen det tørre


Mål opp hvetemel og hell det i en bolle


Ditto sukkeret


Bakepulver (vær snill å se bort fra en eller annen finger oppe i venstre hjørne av bildet. Takk!!)



Salt må til det også


Bland dette godt sammen


Ta 2 håndfuller med valnøtter. Heter det håndfuller? Håndfuler kanskje??? Oh, hvem bryr seg!!!!


Og hakk de grovt


Sleng det oppi sammen med det tørre


Ah, caramello! Jeg elsker, elsker, elsker caramello!!!!!


Ikke fall for fristelsen, du kommer til å angre etterpå om bare så mye som en liten bit er borte...... Om du trodde caramello var godt sånn helt plain, så er den helt utrolig smeltet i muffinsene!!!!


Jeg delte hver rute i 4. Ikke gjør som meg. Neste gang jeg skal lage de kommer jeg bare til å dele hver bit i 2. Selv om resultatet ble fantastisk tror jeg de kunne blitt hakket bedre hvis bitene med smeltet caramello var enda litt større!!!!! Test det og gi meg tilbakemelding.....


Sleng også dette oppi med det tørre


Bland sammen


Nå skal det våte i sammen med det tørre. Her var jeg mye flinkere til å gjøre noe med en hånd og ta bilde med den andre :-)


Ok folkens, trikset nå er å ikke blande dette sammen for mye. Gjør du det blir muffinsene seige. Tro meg, du vil ikke ha seige muffins!!!!


Når det ser sånn ut er du ferdig...... Hvis du ser nærme så ser du at det fremdeles er små klumper med det tørre som ikke er blandet ut-.... Sånn skal det være!!! Ikke fall for fristelsen å røre mer.....


Her trenger du selvsagt ikke både muffinsformer OG muffinsbrett men jeg pleier å bruke det jeg. Jeg synes muffinsbrettet gjør at formene står mer stabilt. Pluss at jeg elske å bruke former som er søte å se på.... Disse hadde jeg til over etter at jeg laget red velvet cupcakes til 17 mai. Get it? Røde cupcakes i hvite og blå muffinsformer????


Fordel ca 2 store ss i hver form. Da holder det til ca 8 store muffins


Sjekk da!


Inn i ovnen i ca 15-20 minutter midt i ovnen. Kjenn etter om de er ferdige med en tannpirker, eller som jeg gjorde, men en spisepinne. De har jeg mange av de!!!


Jeg vil at dere skal sette pris på hvor vanskelig det var for meg å ta disse bildene..... For jeg er ikke flink til å spise og ta bilder samtidig. Så jeg måtte faktisk la være å spise de minuttene det tok meg å ta disse bildene 


Bildene kunne altså ha vært bedre men jeg var litt ustø på hånden.... For se da! Se på bitene med smeltet sjokolade og karamell....... Og nøtter!



Serveres med sjokolademelk til sykt barn. Og med hva som helst til deg selv.... Og spar en til dagen etter så du kan spise den til frokost rett forran kollegaen din som er på lav karbo diett :-)

Håper det smaker :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar