Sider

søndag 12. februar 2012

Hjemmelaget pommes frites



Først vil jeg bare si tusen takk for overveldende respons på det siste innlegget mitt! Utrolig morsomt å blogge når så mange setter pris på det :-) Takk for alle fine kommentarer, de har gjort meg så glad! Innlegget er forøvrig med i en kokurranse på Matbloggsentralen og det hadde selvsagt vært hyggelig om du tar deg tid til å stemme på meg. Du kommer direkte til konkurransen ved å trykke HER, og jeg er nummer 31.

Men over til noe helt annet; her jeg ligger i sengen og er alt annet enn frisk. Tenkte derfor jeg skulle friste dere (og meg selv), med litt hjemmelaget pommes frites. Du skjønner, når alle andre startet det nye året med løfter om et nytt og bedre liv slo jeg like gjerne til med å kjøpe en frityr koker jeg. Kan du tro at jeg fant en på tilbud i januar?  Listen over hva jeg planlegger å fritere er laaaaaaang. Men for ikke å gå helt av skatfet har vi bestemt at den bare skal brukes en gang i uken. Dette er tøft folkens; for den står jo bare der og frister meg til å fritere alt fra iskrem til snickers til scampi til ost til........ ja, you get the point!

Men nå skal jeg dele med dere det aller første som havnet i kokern, nemelig poteter. Etter å ha laget disse blir det hardt å gå tilbake til den sorten man finner i fryse-disken. For disse ble sinnsykt gode. Og jeg anbefaler de på det sterkeste. Det er selvsagt om du ikke er en av de som lovet deg selv et nytt og bedre liv på nyåret. Oppskriften er basert på en fra The pioneer woman.

De lekne (nok til 2-3 porsjoner)

6 store poteter av den faste sorten
nøytral olje 


 Skrell potetene


Jeg delte de i 4 x 4 begge på langs


Hallo lille potet, du er så skjønn at jeg kunne spist deg opp!!!


Legg potetbitene i rikelig meg kaldt vann. Dette gjøres for å bli kvitt en del av stivelsen. Her skal potetene godgjøre seg i minimum 2 timer eller så lenge du har ork til å vente


Sjekk da folkens. Jeg har fått jeg frityrkoker. Farlig farlig........ Du trenger selvsagt ikke det. At du trenger er en stor gryte 


Hell på godt med olje uansett hva du bruker og sett den over lav til medium varme. Oljen skal i første omgang ikke være varmere en 145 grader


Tørk godt av potetene. Hvis de er fuktige vil det sprute når du slipper dde i oljen og det er jo ikke noe særlig


Begynn nå å fritere potetene i små porsjoner av gangen (ca 2 poteter verdt)


Trikset nå er nemelig at du skal fritere godbitene i to omganger. En gang på lav varme og den siste på høy vame så de blir så crispy som mulig


Etter 4 - 5 minutter skal de ut av oljen og settes til side på godt med papir så de drypper av seg. Fortsett slik til alle er ferdige med "første gangs friteringen". De er ikke ferdige på dette tidspunktet men er nå fluffy på innsiden. Når du er ferdig med alle skrir du opp varmen slik at oljen når 200 grader (eller skru plata opp et hakk)


Du skal nå fritere de for andre gang og når oljen har høyere temperatur så blir de crispy på utsiden. Følg godt med, dette tar ikke mange minuttene. Fjern de fra gryta nå de har blitt så brune som du liker de


Jeg liker mine godt stekt jeg :-)


La de dryppe av seg på papir og strø litt salt over. Disse smakte helt himmelsk og ble oppspist på ca 5 sekunder. Server dette som tilbehør til hva som helst eller bare kos deg med en skål forran skjermen.

Håper det smaker :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar