Sider

torsdag 1. mars 2012

Asiatisk pastasalat


Denne retten har jeg laget i over 15 år! Tenk på det da. Oppskriften er fra Gøril Wikers bok "Lyst på livet" som jeg var så heldig å få i bursdagsgave for (ja det gjettet du kanskje) 15 år siden :-) Jeg har selvsagt kommet til mitt eget blandingsforhold over årene, men smakene er de samme som fra den originale oppskriften. Jeg elsker denne; og det skader heller ikke at retten er utrolig god som kald restemat fortært rett fra kjøleskapet. I tillegg ELSKER jeg stort sett at jeg kan spise med spisepinner. Er det bare meg eller? Det blir liksom litt ekstra morro når maten kan spises på annen måte enn med kniv og gaffel. Jeg er fullt klar over at du muligens ikke har peanøtt og sesamolje liggende å slenge, men det burde du! Gå til innkjøp av dette og lag denne i nærmeste fremtid.

Og, jeg mener ikke å mase altså (eller det gjør jeg forøvrig), men jeg er meg på en konkurranse om å vinne en tur til Thailand med denne retten. Og om du viste hvor mye jeg TRENGER en ferie nå hadde du stemt på meg 100 ganger. Minst! Men det trenger du ikke. En liten stemme er alt jeg ber om...... Jeg lover å innvitere deg på middag hvis jeg vinner :-) For å stemme på meg trykker du HER og deretter på stemmeknappen. Nevnte jeg at du er en knupp hvis du gjør dette?


De lekne denne gang

1/2 grillet kylling (eller 3 stk kyllingbryst)
25 scampi (rå, opptint og ferdig skrellet)
3 vårløk
2 tomater
400 g fullkornspasta
5 ss peanøttolje
1 ss sesamolje
3 ss soyasaus
3 ss søt chillisaus
2 fedd hvitløk
saften av 1 lime
1 bunke fersk koriander

limebåter og mer koriander til pynt hvis du føler deg fancy


Sett på vann til pastaen og sett kylling innpakket i folie til varming i ovnen. Hvis du bruker fersk kyllingbryst steker du det nå og setter det til side.


I en skål måler du opp peanøttoljen


Og sesamolje


Ditto soyasaus


Og tilslutt søt chillisaus


Skvis i en lime


Finhakk fersk koriander


Og sleng den i så den får marinert seg litt


Sett dressingen til side og finn fram tomatene


Fjern innmaten med en skje


Og grovhakk de



Ah, vårløk. En av mine favoritter (og en av de "løkene" tenåringsdatteren også tolererer


Sjær i tynne strimler


Og hvitløk, finhakk begge to


Sleng alt i en stor blandebolle


Nå burde pastavannet ditt koke. Sleng i en liten håndfull med salt. Pastaen synes jeg blir best i salaten hvis du knekker de opp i to-tre biter. Husk å ta tiden i henhold til hva som står på pakken


I en panne med litt olje steker du scampiene på medium varme


Fjern skinnet på kyllingen og strimle den opp (eller hvis du bruker bryst så deler du de opp i strmler)


Ikke glem å snu scampien. Den trenger bare et par minutter på hver side!


Sleng de ferdige scampiene i bollen


Ditto med kyllingen


Pastaen dreneres (er det det man sier????) og slenges i


Og til slutt den deilige dressingen


Bland godt


Serveres sammen med litt ekstra koriander til pynt og båter av lime


Og med spisepinner selvsagt!

Håper det smaker :-)

4 kommentarer:

  1. Å, denne skal vi lage snart her i heimen... Jeg husker så godt du lagde denne en del da vi bodde på ammerud! #craving

    SvarSlett
    Svar
    1. Oh, den er like god som du husker den!! Og perfekt som restemat når du må spise ut av kjøleskapet med ei vakker lita utolmodig jente på armen :-)

      Slett
  2. Dette så kjempe godt ut;)

    Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er det! En av mine favoritter :-)

      Slett